Vattenskada

Bra att veta om du råkar ut för en vattenskada. 

Anmäl skadan!
Det första du som boende ska göra är att anmäla skadan! Dels ska du kontakta oss i styrelsen – men du ska också kontakta ditt eget försäkringsbolag. Detta ska du göra så fort som möjligt när du upptäcker skadan. Efter upptäckt är det viktigt att det skadade området i lägenheten hålls fritt från vatten och/eller fukt tills skadan är utredd och åtgärdad.

Styrelsen kommer att anmäla skadan till föreningens försäkringsbolag.

Utred skadan
Bostadsrättsföreningen anlitar sedan en fukttekniker som kommer och besiktigar skadan. Detta måste göras så snart som möjligt för att utreda vad som hänt. Vad denna kommer fram till kan vara avgörande för hur kostnaderna sedan fördelas.

Du som boende ansvarar för att styrelsen och fukttekniker får tillgång till din lägenhet för de besök som behövs för att utreda skadan. Om du inte kan vara hemma kan nyckelcylindern användas för att lämna nycklar.

Överenskommelse
Föreningen och medlemmen skriver gemensamt under ”Överenskommelse vid reglering av vattenskada” som förtydligar vem som ansvarar för skadehanteringen, och hur ansvaret fördelas mellan förening och medlem vad gäller reparationer och kostnader. Brf Väpnaren har ett gemensamt bostadsrättstillägg i sin fastighetsförsäkring. När överenskommelsen är påskriven kan föreningen påbörja reparation av skadan.

Utrivning av skadan
Om utredningen visar att det finns fukt i bostaden så måste föreningen boka utrivning av det skadade området. Vanligtvis, om det rör sig om en skada i ett badrum med tätskikt, så måste man riva ut hela badrummet. Ett skadat tätskikt måste i princip göras om i sin helhet om det har skadats.

Uttorkning av skadan
Föreningen ser till att boka avfuktningsutrustning och står för denna och elkostnad. Därefter lagar föreningen det som föreningen är skyldig att laga enligt våra stadgar. Det kan till exempel vara trasiga avloppsrör eller en brunn som har gått sönder.

Färdigställande av utrymmet
Föreningen färdigställer utrymmet fram till tätskiktet. Därefter står du som medlem för färdigställande. Här slutar föreningens ansvar – föreningen återställer inte tätskikt, ytskikt eller återinstallation av inredning.

Medlemmens ansvar
När föreningen har slutfört uttorkningen och eventuellt lagat sådant som är trasigt inne i själva huset så får medlemmen ta över. Detta eftersom våra stadgar anger att ansvaret för tätskikt, ytskikt och inredning ligger på medlemmen. Medlemmen bör därför alltid kontakta sitt försäkringsbolag och göra upp med dem om hur skadan ska regleras. Det är viktigt att medlemmen själv får hålla i kontakterna med sitt försäkringsbolag, då det kan finnas många saker som ska regleras och utredas, exempelvis värdeberäkningar, åldersavdrag och ansvarsfrågor.

Det är att rekommendera att föreningen bara tecknar avtal med entreprenör för att åtgärda de skador som, enligt stadgarna, föreningen ska åtgärda. Medlemmen får själv teckna avtal med en entreprenör om återställandet av sina ytskikt. Inget hindrar att det är samma entreprenör som utför båda åtgärderna, vilket kan vara praktiskt, men avtalen bör vara skilda åt. På så vis uppstår ingen tvist mellan bostadsrättsföreningen och medlemmen om hur kostnaderna i efterhand ska fördelas.

Vem betalar?
Den som enligt stadgarna ska underhålla något ansvarar också för att betala för det. Men i vissa fall kan det föreligga försumlighet eller vållande. Det kan vara en bostadsrättshavare som fortsätter att duscha mot ett skadat ytskikt eller en förening som inte byter avlopps­stammar fast det är känt att de sedan länge är uttjänta.

Om någon har förfarit ovarsamt kan motparten begära skadestånd. Den som vållat skadan får då betala den andre partens merkostnader på grund av skadan. Avdrag ska göras för ålder, men i övrigt får den som vållat skadan betala. Om det är tydligt att en medlem eller hyresgäst har förorsakat skadan genom försumlighet eller vållande, kan föreningen kräva ersättning av bostadsrättshavaren för sin självrisk.

//Styrelsen för Brf Väpnaren